KG Lists försäljnings- och inköpsteam – en dynamisk duo i ett dynamiskt företag
KG List har haft ett satellit försäljnings- och inköpsteam på vårt södra grannland Danmark de senaste två åren. Far-son-duon Bogdan och Slavisa Stojkovic har dock en kombinerad lång historia inom träbranschen.
Bogdan började i träindustrin så länge som för 25 år sedan när han började importera virke från Balkanländerna. Genom att ha arbetat både som agent och egenföretagare, har han byggt upp en imponerande erfarenhet inom det arbetet. Även Slavis intresse etablerades tidigt genom att följa med på sin fars affärsresor. Den röda tråden för honom har varit försäljning med en sida av marknadsföring och logistik inom en rad områden. När tiden var inne blev de inbjudna att gå med i KG Lists försäljnings- och inköpsteam.
”Sättet Johan bygger upp företaget på och arbetsfilosofin är väldigt intressant. Vi hoppade på idén men sedan började sakta, förstås. Vi har dock gått djupare och djupare in på marknaden och inom KG List. Först måste man känna till KG List. Vill man köpa till ett företag så måste man känna till företaget,” beskrivs början på samarbetet.
Försäljnings- och inköpsteamets huvuduppgift är kortfattat att köpa och sälja råvaror och träprodukter, där Bogdan i huvudsak ansvarar för inköp och Slavi har tagit på sig försäljningen av KG Lists produkter. Att börja sitt arbete med KG List precis i början av pandemin har givetvis påverkat deras arbete. Men när många pausade sina aktiviteter höll duon fast vid sitt tappra tillvägagångssätt och efter det första halvåret började det snabbt hända saker och ting.
”Många slutade köpa under pandemin. Men vi slutade inte köpa. Vi köpte. För vi håller dem vid liv. Och utan dem existerar vi inte. Och de existerar inte utan oss – det är en kedja, en krets av människor. Har man materialet kan man också få nya kunder eftersom man har något att sälja,” beskriver Slavi deras framåtanda.
Träbearbetning sker inte över natten. Ibland sträcker sig resan från skog till färdig produkt över flera år, vilket gör träbranschen till en bransch av etablerade relationer och långsiktiga avtal. Även om de känner till KG Lists marknad väl, letar båda aktivt efter nya kunder och kontakter. Ibland säljs ingenting till nya kunder under sex månader till ett år. Men vikten ligger snarare på att skapa en bra relation. För när det är dags för marknaden att vända, kommer kunderna att vända sig till företaget de har en positiv kontakt med.
”Träbranschen är en väldigt liten värld. Alla känner varandra över hela Europa och till och med över hela världen. Folk känner varandra, och det är samma spelare. Så, vad kan jag säga – vill man ha ett långt liv i den här branschen måste man spela rättvist,” beskriver Bogdan träindustrin.
Bogdan har alltid varit försiktig med källorna till råvaror. Att ha en personlig koppling till leverantörer skapar en specifik vaksamhet mot och medvetenhet om korruption samt arbetsmiljön för anställda. Att träffa företagen han köper av gör att han också kan observera personalens arbetsmiljö. Inga affärer görs om det är uppenbart att arbetarna har skadliga omständigheter och saknar ordentlig säkerhetsutrustning. Man mår inte bra av att köpa virke från sådana ställen, tillägger Slavi.
Teamet visade sin förmåga att hantera svåra situationer under pandemin. Nu ställs de återigen inför komplicerade tider på grund av de fruktansvärda händelserna i Europa. Det orsakar en kaotisk marknad och instabila priser samtidigt som man konkurrerar med stora aktörer som Kina. Det låga utbudet av råvaran tvingar också många att undersöka andra material som plast och vinyl, när tillgången på trä når ytterligare en låg, påstår de.
Ser ni några positiva utvecklingsmöjligheter i dessa svåra tider?
”Ja såklart gör vi det! Marknaden har blivit mer lokal de senaste åren. Detta ger KG List en positiv position på marknaden i Skandinavien. Eftersom vi har ett eget sågverk och egen produktion är vi inte tvungna att gå någon annanstans. Kunderna här i Skandinavien vill ha en lokal leverantör. Så det vi gör just nu är att vi köper. Även om priserna är höga så köper vi för att vi måste köpa. Vi måste fortsätta. Vi kan inte sluta bara på grund av priserna,” förklarar Slavi.
Trä och träprodukter har länge varit väldigt billiga i förhållande till den tid det tar för materialet att formas utöver det arbete och omsorg som lagts i produktionen. Nu kommer vi till en situation där vi måste börja värdera trä högre, konstaterar Bogdan. De ser båda fram emot att bevittna förändringen i konsumtionsmönster och förväntar sig att se mer värde ställt på livslängd och uppskattning för kvalitetsprodukter.
Vad gör ni när ni inte jobbar?
”Jag spenderar mycket tid med min familj. Jag har ett litet barn, en liten pojke – två månader gammal. Så mitt fokus just nu är väldigt mycket på honom och på min fru. Annars umgås jag med vänner eller går på gym. Min fru och jag gillar att vara i naturen också. Vi tar utflykter till havet eller till skogen. Och vi har en huskyhund. Så vi går ut i naturen med hunden också – det här gör jag,” säger Slavi.
Naturligtvis njuter även Bogdan för närvarande av att umgås med sitt två månader gamla barnbarn. Han har också en dold talang – att vara grillmaestro, och tycker om att laga grillad mat till familjen vid sitt nyrenoverade hus.
Sammanfattningsvis är duon väldigt glada över att vara en del av KG Lists försäljnings- och inköpsteam. De beskriver att det bästa är att ha balansen mellan att ha frihet i sitt arbete samtidigt som man har mycket ansvar också.
”Det finns utrymme att tänka och det finns utrymme att komma med nya idéer – det finns plats för de här sakerna. Det finns utrymme att vara kreativ. Och det finns utrymme för tillväxt. Så jag tycker att det här är ett dynamiskt företag. Och jag tycker att det är ett nöje att få vara en del av det,” avslutar Slavi.